Blog

Coaching on the job

De NS streeft naar gastvrije, excellente stations, waar klanten zich welkom voelen en de juiste informatie kunnen vinden voor hun reis. Wie anders dan de Ticket & Servicemedewerkers, met hun managers, kunnen hierin het verschil maken. Daarom is ervoor gekozen om deze medewerkers persoonlijk te coachen in hun klantcommunicatie en gastheer/vrouwschap. Een omvangrijk project, waarbij ik me richt op de grote stations in Regio Noord-Oost. Dus van Groningen tot Nijmegen kan je mij tegenkomen: op de perrons en in de stationshal. Daar waar de klant is.

Interviews ITIP magazine

Opdrachtgever ITIP school voor leven en werk

Ten behoeve van het Werk-item van het ITIP magazine voer ik interviews uit, schrijf de tekst en maak de bijbehorende foto’s. 

  • Najaar 2018: “Als je als leidinggevende geloofwaardig wilt overkomen, moet je weten wie je bent en wat je drijft’. Interview met twee deelnemers van De Juiste Maat, ITIP opleiding voor leidinggevenden.
  • Voorjaar 2018: “Het team kreeg door dat deze mensen er waren om bloot te leggen wat er speelt.” In gesprek met Frans en Colette de Bruin, directie Autimaat. Over hun ervaring met een in-company traject door ITIP. Hoe is het gegaan? Wat hebben ze eraan gehad?
     

Coaching en PR van Zorgkwekerij

Opdrachtgever: Hanne Struik, zorgondernemer Kwekerij Het Nieuwe Veld

Opdrachtgever wil de kwekerij toekomstproof maken. Allereerst hebben we in een coachtraject stil gestaan om de balans op de te maken en te voelen wat aan de orde is. Dit traject zorgde voor een versterking van de basis van het bedrijf wat betreft missie, visie en uitwerking hiervan.  Dit werd het uitgangspunt voor een nieuwe, gegronde focus. Met een passende vragenlijst is een gericht communicatieplan gemaakt. Eerste uitvloeisel hiervan is een nieuwe website. Flowchart en teksten zijn van mijn hand. 

“Jij hebt me door een moeilijke fase geloodst. Jij weet de goede vragen te stellen zodat eerst de achterliggende vraag duidelijk werd. Jij kijkt dus niet sec naar doel, doelgroep, etc. maar je hebt ervoor gezorgd dat ik bij de basis uitkwam en daar weer stevig voor kon staan. Zo beleef ik overeind en kon gaan uitdragen waar ik goed in ben.”

Vernieuwing website sociaal maatschappelijke onderneming

Opdrachtgever: Marijn Smit, directeur Driekant Ambachtscentrum

De opdrachtgever wil de eigen website toegankelijker maken en eigentijdser, met meer beeld en minder tekst. De wens is het bestaande template te houden. Samen met de webbouwer maak ik een nieuwe site waarbij de informatiebehoefte en het zoekgedrag van de klant voorop staat. De veelzijdigheid en veelkleurigheid van Driekant komt zo goed uit de verf.

Organisatie en communicatie symposium Fontein21

Opdrachtgever: Stichting Driekant Inspireert

Honderdtwintig bevlogen mensen uit uiteenlopende sectoren waren aanwezig in Antropia, Driebergen: van zorg en onderwijs tot een duurzame bank, voeding, jongeren en sociale cohesie. Een diversiteit aan initiatieven heeft elkaar kunnen ontmoeten tijdens een vernieuwende, open werkvorm die veel eigen initiatief vroeg. Het leverde nieuwe verbindingen op en een dynamische werksfeer. Onder het motto: samen kunnen we een duurzame verandering teweeg brengen!

Mijn opdracht: Ideevorming, Plan, Programma, Organisatie, Nieuwe website (www.fontein21.nl), Presentatie van pitches, Communicatie met betrokkenen, Werving via social media.

“Wat een mooie samenwerking, Joyce. Heel veel dank voor je inzet!” Henk Smit, Driekant Ambachtscentrum

“Joyce heb ik in de rol van organisator Fontein21 ervaren als iemand die de zaken goed voorbereid had en daarna het congres als een organisch gebeuren kon laten plaatsvinden. Haar aanwezigheid straalde rust en bescheidenheid uit; dienend aan het proces. Mooi om te zien!” deelnemer Yvonne

Coachend werken aan je bedrijfsfolder & een pitch

Opdrachtgever: Kleinschalige Zorg Salland (KZS)

Kleinschalige Zorg Salland (KZS) wil haar leden de kans geven zich te professionaliseren. Hiervoor zet ze thema-avonden op in het kader van het programma ‘Leren van elkaar kringen’ Ik heb een avond verzorgd over ‘Hoe presenteer je je eigen onderneming’. Het doel van de avond is: een zo helder en concreet mogelijke tekst over de eigen onderneming maken, gericht op het overbrengen van je boodschap aan intermediairen zoals een gemeente. Ik heb gewerkt met het onderling laten afnemen van een inspiratie-interview dat terplekke verwerkt werd en ieder heeft zijn eigen onderneming gepresenteerd in de vorm van een pitch. Dit laatste werd opgenomen waardoor de deelnemers thuis hier verder mee konden.

 

Coaching en PR Woonzorgproject

Opdrachtgever: Leo en Marianne van der Westen, zorgondernemers Woonerf Luscinia

Woonerf Luscinia is een kleurrijke en professionele plek waar (jong) volwassen mensen met een beperking wonen en werken.  Op verzoek heb ik de zorgondernemers begeleid met:

  1. Coachtraject voor het bekrachtigen van de basis
  2. Beoordelen bestaande communicatie
  3. Doel- en doelgroepbepaling
  4. Communicatie-actieplan 
  5. Advies en Realisatie: interviews orthopedagoog en de zorgondernemers, mailing, actiefolder, redigeren websitetekst 

“Joyce heeft ons, zorgondernemers van Woonerf Luscinia, een kleinschalig woonzorgproject voor (jong)volwassenen met een verstandelijke beperking, goed geholpen om onze PR-activiteiten weer een nieuw leven in te blazen. Middels een coachingstraject gingen we terug naar de “vlam van waaruit het ontstond”, om in verbinding met onze bron weer energieke nieuwe stappen te kunnen zetten. We kwamen weer volop in onze kracht te staan. Wij kunnen haar voor soortgelijke projecten warm aanbevelen!” Leo van der Westen

Coachend naar een webtekst Klooster Schiermonnikoog

Opdrachtgever: abt klooster Schiermonnikoog

De monniken van Abdij Sion in Diepenveen verhuizen naar Schiermonnikoog om daar een nieuw klooster te beginnen. Daar hoort natuurlijk een nieuwe website bij. Ik heb het verhuisproces van dichtbij gevolgd waardoor ik goed zicht heb op de kern van de zaak. Ik begeleid bij het structureren van tekst en beeld van wat de abt wil vertellen op de website. En help hem om de juiste woorden te vinden. 

www.kloosterschiermonnikoog.nl

“Jouw taak lag niet zozeer in het schrijven van teksten en het maken van de website. Jouw taak lag meer in: klopt wat ik schrijf met het proces waar we in zitten. Je hebt het proces geëerbiedigd en dat is vele malen meer waard dan een paar leuke zinnetjes”. Abt

Workshop In contact met je verlangen – voor 100Talentvolle vrouwen

Opdrachtgever: coördinator 100TalentvolleVrouwen Zutphen

Websitetekst: “Verlangen is iets wat je van binnen voelt. Het staat in verbinding met wie jij in de kern bent. Dan heb ik het niet over verlangen naar een stuk chocola, maar een dieper soort verlangen. Misschien ben je het vergeten en leef je meer vanuit je hoofd en denken. Vaak conformeer je je dan vooral aan dat wat er van je verwacht wordt (of wat jij dénkt dat…). Dat kan een voortdurende kramp geven en je energie kosten. En je komt steeds verder van jezelf af te staan. Niet meer kunt stralen of blij zijn, de moed verliezen of op de automatische piloot leven, zijn signalen dat je teveel uit je denken leeft. Heb je de wens om vanuit jouw persoonlijke verlangen te gaan leven? Wil je de kracht ervaren die van je hart uitgaat? Geef je dan nu op voor deze workshop.” najaar 2017

Docent Klantgerichte communicatie MBO

Opdrachtgever: SOD-1

Voor MBO-studenten Informatiemanagement geef ik meerdere jaren de module Klantgerichte communicatie. Het gaat hier om volwasseneneducatie. Als archivaris moeten zij leren om centraal aanspreekpunt te zijn in hun organisatie. Hiervoor hebben ze communicatieve vaardigheden nodig. Ik leer de studenten de competenties: klantgerichte communicatie, argumenteren en presenteren. Studenten zitten na vele jaren weer in de MBO-schoolbanken. Dat vraagt van mij creativiteit, begrip en motivatievermogen. Met veel plezier heb ik hen begeleid om hun examen te halen. 

“In onze gezamenlijke activiteit als examinator voor SOD-opleidingen heb ik ervaren dat Joyce de cursisten op professionele en sympathieke wijze benadert. De wijze waarop zij feedback geeft vind ik scherp en tactvol.” collega Edwin